fbpx Postavljanje ležećih policajaca - Kome se obratiti, procedura i zahtev

Usporivač brzine

Poslednjih godina sve popularnija mera za regulisanje brzine vozila na ulicama je postavljanje ležećih policajaca. Međutim, ova mera dijametralno suprotno deluje na vozače i pešake. 

Svaki pešak se oseća bezbednije, dok vozačima uglavnom predstavljaju brigu i nepoželjnu, a ponekad i opasnu prepreku na putu. Opravdan razlog za to postoji jer veliki broj ležećih policajaca je nepropisno, ili čak nelegalno postavljen. 

To nas navodi da pojasnimo procedure za postavljanje novih, adekvatnih ležećih policajaca, i načine za uklanjanje onih nepropisnih.

Sadržaj stranice:

1. Procedura za postavljanje ležećeg policajca
2. Ležeći policajci pravilnik
3. Zahtev za postavljanje ležećeg policajca
4. Dimenzije usporivača brzine
5. Gde je dozvoljeno postaviti ležeće policajce?
6. Uklanjanje nelegalnih ležećih policajaca
7. Prinudni usporivač brzine - najbolje rešenje za svakoga
7.1. Statistika nezgoda i povreda
8. Značaj postavljanja ležećih policajaca

Procedura za postavljanje ležećeg policajca

Službe zadužene za postavljenje usporivača brzine vozila
Da bi radnici izašli na teren i postavili ležeće policajce potrebno je ispoštovati proceduru

Postavljanje ležećih policajaca, koji se u stručnoj terminologiji zovu usporivači saobraćaja, možemo svrstati u mere za smirivanje saobraćaja u tzv.rizičnim zonama gde je frekvencija saobraćaja i pešaka pojačana. 

Rizičnost nekog rejona se razmatra na osnovu:

  • Protoka saobraćaja
  • Ranga saobraćajnice 
  • Broja konfliktnih situacija između pešaka i vozača

Takvih kritičnih zona u gradu ima puno, međutim prioritet su zone škole.

Kako izgleda sama procedura koju treba ispoštovati?

1. Podnošenje zahteva
2. Razmatranje zahteva od strane Sekretarijata 
3. Na osnovu svega sagledanog donosi se odluka i rešenje
4. Rešenje se dostavlja podnosiocu zahteva
5. Ako je zahtev odobren nalog za rad se šalje JKP Put

Pre nego što se zahtev napiše i uputi Sekretarijatu, poželjno je proveriti šta Pravilnik kaže o postavljanju tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja.

Ležeći policajci pravilnik

Pravilnik definiše postavljanje usporivača brzine
U Pravilniku su jasno definisane vrsta, izgled, tehničke karakteristike i način postavljanja ležećih policajaca

Često se dešava da zahtevi za postavljanje ležećih policajaca budu odbijeni jer nemaju zakonsku podlogu koja im to omogućava. Na godišnjem nivou, Sekretarijat za saobraćaj pozitivno reši 350 do 400 zahteva, ostali ne budu odobreni.

Pravilnik iz 2014. godine precizno navodi sve neophodne parametre po pitanju lokacije i dimenzija ležećih policajaca, kao i samih saobraćajnica na kojima se ukazala potreba da se postave. 

Uzima se u obzir:

  • Udaljenost od kritične lokacije (škole, obdaništa, dečjeg igrališta)
  • Postojanje pešačkih prelaza, semafora, saobraćajnih znakova
  • Prolazak gradskog saobraćaja
  • Broj saobraćajnih udesa u proteklih 12 meseci

Sve definisane kriterijume Pravilnika možete pronaći u pdf formatu. 

Sa pisanjem zahteva krenite kada ste sigurni da vaš zahtev ima osnovu da bude pruhvaćen. 

Zahtev za postavljanje ležećeg policajca

Za postavljanje usporivača brzine mora se pisati zahtev
Jasno je definisan način pisanja zahteva za postavljenje ležećih policajaca

Već dugi niz godina bezbednost na putevima je sve ugroženija, što rezultira sve većim brojem zahteva za postavljanje usporivača saobraćaja. Svaki građanin ili grupa građana imaju pravo da traže da se postavi ležeći policajac

Pisanje zahteva mora zadovoljiti sledeće kriterijume:

  • Mora biti u pismenoj formi i sadržati jasno precizirane razloge za postavljanje. 
  • Predaje se Sekretarijatu za saobraćaj u Gradskoj upravi.
  • Uz podnošenje zahteva plaća se taksa. 
  • Nakon razmatranja parametara na terenu, te konsultovanja Sekretarijata sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i Agencijom za bezbednost u saobraćaju, donosi se rešenje.

Opširnije informacije dostupne su ovde

Dimenzije usporivača brzine

Različite su dimenzije ležećih policajaca
Dimenzije i materijal izrade usporivača brzine moraju biti prilagođene Pravilniku

Dizajn i konstrukcija ležećih policajaca definisani su kroz Član 4 Pravilnika o tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja.
 
Dimenzije i materijal izrade ležećih policajaca diktira ograničenje brzine na tom putu:

Tabela 1. Dimenzije i materijal ležećih policajaca u odnosu na dozvoljenu brzinu kretanja vozila

Brzina 

Dimenzije i materijal

50 km/h

40 km/h

30 km/h

Max.visina

3 cm

5 cm

7 cm

Min.širina 

60 cm do cele širine puta

90 cm do cele širine puta

120 cm do cele širine puta

Materijal 

Guma i plastika

Guma i plastika

Guma, plastika, asfalt, beton

Gde je dozvoljeno postaviti ležeće policajce?

Rizične zone imaju prednost za postavljanje usporivača saobraćaja
Apsolutni prioritet za instaliranje ležećih policajaca imaju okoline školskih objekata

Postavljanje ležećih policajaca dozvoljeno je tamo gde je Sekretarijat za saobraćaj odobrio i doneo rešenje. Takođe i Opštinski propisi i smernice imaju udela u odluci o ovom odobrenju. 

Prioritet za dobijanje odobrenja su sledeće rizične zone:

  • Na prvom mestu saobraćajnice u blizini svih rangova škola i fakulteta
  • Zone vrtića, obdaništa, predškolskih ustanova
  • Saobraćajnice u neposrednoj blizini dečjih igrališta 
  • Blizina staračkih domova
  • Zone tržnih centara
  • Garaže 

JKP Put postavlja ležeće policajce isključivo na osnovu odobrenja i rešenja, i tada možemo reći da su legalni i adekvatno postavljeni. Ali šta raditi i kako se izboriti sa nepropisno ili nezakonito postavljenim ležećim policajcima? 

Uklanjanje nelegalnih ležećih policajaca

Postoje zahtevi i za uklanjanje ležećih policajaca
Usporivači brzine vozila mogu biti uklonjeni iz više razloga

U Sekretarijat za saobraćaj pored zahteva za postavljanje, stiže i dosta zahteva za uklanjanje saobraćajnih usporivača. Razlozi se ne moraju odnositi samo na nelegalnost, postoje još neke stavke koje mogu biti okidač za zahtev za njihovu eliminaciju. 

Najčešći razlozi su:

  • Nelegalnost, ležeći policajci koji su postavljeni na svoju ruku i po svom izboru lokacije.
  • Legalno postavljeni, ali stari ležeći policajci koji imaju neadekvatne dimenzije i materijal izrade. Ovakvi usporivači najčešće izgledaju kao iz kamenog doba, imaju neadekvatnu visinu, širinu ili oštre ivice koje lako mogu oštetiti spone, amortizere, felne ili branike vozila.
  • Prevelike vibracije i buka koja se proizvede prelaskom vozila. Ovo se najviše dešava u uskim ulicama sa velikim protokom saobraćaja, ili na saobraćajnicama gde prolaze teretna vozila ili gradski saobraćaj.

Za primedbe i uklanjanje neadekvatnih ležećih policajaca treba se obratiti Inspekciji za puteve u svom gradu ili opštini

Treba spomenuti da pored ležećih policajaca postoje i alternativne metode za smirivanje saobraćaja poput kružne raskrsnice, šuštećih ili vibracionih traka.

Prinudni usporivač brzine - najbolje rešenje za svakoga

Fluorescentni gumeni prinudni usporivač brzine
Veoma komforni gumeni usporivači brzine za mekan i bezbedan prelazak vozila

Ležeći policajci koji se nude na tržištu različitog su kvaliteta i cena. Birajte prinudne usporivače brzine koji imaju sledeće karakteristike:

  • Dimenzije u skladu sa propisima. 
  • Da su napravljeni od gume.  
  • Da imaju ugrađene fluorescentne trake čiji je zadatak da povećavaju njihovu vidljivost. 
  • Da su otporni na različite vremenske prilike.

Kvalitetni i propisno napravljeni ležeći policajci značajno utiču na bezbednost ali i kvalitet saobraćaja. Značaj njihovog postavljanja možemo potkrepiti i statističkim podacima o nezgodama i povredama pešaka, kao najranjivijih učesnika u saobraćaju. 

Statistika nezgoda i povreda

Tokom 2021. godine procenat povređenih pešaka u odnosu na ukupan broj je 13%, a broj smrtno nastradalih je čak 28%. Ovi podaci o saobraćajnim nezgodama su dostupni u pdf formatu u integrisanoj bazi podataka Agencije za bezbednost saobraćaja u Republici Srbiji.

Tabela 2. Statistika stradanja pešaka tokom 2021.godine

2021.godina

Ukupan broj 

Od toga pešaci

Povređeni

19905

2576  (13%)

Poginuli

521

148   (28)

Statistički podaci nisu ohrabrujući i povećavaju značaj postavljanja ležećih policajaca. 

Značaj postavljanja ležećih policajaca

Bezbednost pešaka i biciklista mora uvek i na svakom mestu biti na zavidnom nivou, i sasvim je sigurno da u tome leži najveći značaj postavljanja ležećih policajaca. Smanjenje brzine vozila omogućava vozačima pravovremeno reagovanje u rizičnim zonama i situacijama, što smanjuje mogućnost nastanka saobraćajnih nezgoda.

Pik group nudi veliki izbor savremene i kvalitetne opreme saobraćajnog programa, gde pored prinudnih usporivača možete pronaći i druge proizvode po pristupačnim cenama i u skladu sa propisima.

Kolačiće upotrebljavamo kako bi ova web stranica radila pravilno i kako bismo bili u stanju da vršimo dalja unapređenja stranice sa svrhom poboljšanja Vašeg korisničkog iskustva, kako bismo personalizovali sadržaj i oglase, omogućili značaj društvenih medija i analizirali promet. Nastavkom korišćenja naših stranica prihvatate upotrebu kolačića.
  • Obavezni
  • Trajni
  • Statistika
  • Marketing